Turbulent første år for city-koncept: Mangler "noget" for at nå millionmål
Det har netop været statustid i den danske Ikea-koncern.
For nu lidt over et år siden åbnede man city-varehuset Ikea København - og det har, med kommerciel chef Mads Kristensens ord, været "en turbulent tid".
Det fortæller han til RetailNews oven på sidste uges fejring.
Mads Kristensen kan berette, at selvom man "selvfølgelig har fejret en del ting", har man også noteret sig, at besøgstallene i de nærliggende Ikea-varehuse i Gentofte og Taastrup er gået ned.
- Men samlet set er vi vokset på antallet af besøgende med den mængde, vi har fået i København nu, slår den kommercielle chef fast.
Dog har man ikke nået målet om tre mio. besøgende i Ikea København, - et mål man offentliggjorde ved varehusets åbning.
Hvor langt man kom fra målet, vil Mads Kristensen ikke blive alt for konkret omkring - men slår dog fast, at man var "en del mere end halvvejs" mod at nå millionambitionen.
- Vi mangler noget i forhold til det, tilføjer den kommercielle chef uden at ville gå yderligere i detaljer.
Ikea oplyser kun det samlede besøgstal for alle koncernens varehuse i Danmark.
Det landede i seneste regnskabsperiode på 9,3 mio. besøgende.
Læs også: Ikea-chef: Dette er den største forskel på København og provinsen
Tilpasninger
Mads Kristensen har kunnet se til, mens kunderne har givet udtryk for deres ønsker til city-varehuset - enten med deres tilstedeværelse eller indkøbskurv - og det har man også løbende justeret til, fortæller den kommercielle chef.
Men det har ikke været uden udfordringer.
- Når man har haft et koncept i 55 år, skal der meget til, før folk vænner sig til, at ting er anderledes. Det er kun 30 procent af dem, der bor i København, der har bil, så vi har lavet om på nogle af de ting, vi normalt gør, ligesom vi har lært rigtig meget af, hvad folk har lagt i kurven og efterspørger i løbet af det første år, siger Mads Kristensen.
Det har derfor heller ikke været uden konsekvenser for sortimentet - eller indretningen for den sags skyld - i Ikea København, at city-konceptet har skullet tilpasses løbende.
Blandt andet er der kommet yderligere 350 til 450 møbelprodukter i det fysiske sortiment i Ikea København, hvilket bringer det samlede antal varenumre op på den anden side af 5500.
Et typisk Ikea-varehus har omtrent 9500 varenumre.
Mere aktivitet
For at skabe mere trafik og større kundestrøm - og dermed nå målet om tre mio. årlige besøgende - har Ikea lagt sig i selen for at aktivere kvadratmeterne i deres København-varehus.
- Københavnerne vil komme til at mærke, at vi udbyder flere tilbud og oplevelser i vores varehus sammenlignet med tidligere. Tilsvarende kommer vi til at åbne mere op for selve varehuset, ligesom vi løbende opdaterer vores udstillinger, sådan at vi kan lokke flere gæster ind, siger Mads Kristensen.
Er city-varehuset i København en succes?
- Det er klart, at når man starter med at have ét tal for antallet af besøgende, og man ikke når det, så vil der være bekymring for, at vi ikke nåede vores mål. Men tallet var også defineret for en del år siden, og i mellemtiden er der sket store forandringer med detailhandlen.
- Så vi er rigtig glade for at være i København og ser et stort potentiale her, og det arbejder vi hårdt på at opnå.
Regnskabsår | 2022/23 | 2021/22 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 5196,8 | 4941,3 |
Bruttofortjeneste | 1489,1 | 1423,2 |
Resultat af primær drift | 420,0 | 438,4 |
Resultat før skat | 403,3 | 435,3 |
Årets resultat | 314,6 | 339,3 |
Balancestatus | 2750,0 | 2332,4 |
Egenkapital | 1198,9 | 1223,3 |
Antal ansatte | 2069 | 2046 |
Kilde: CVR |